tisdag 12 april 2011

Handmade stuff


Idag satte jag igång med lite bakande. På menyn stod det kavring.
För någon månad sedan åt jag kavring bakat av vännen Rode och jag ska säga att
det var himmelskt gott. Smakade som en god kaka.
Så jag fick receptet och bestämde mej för att testa det. Idag.


Alla ingredienser slängdes ihop i en bunke. Det var både dittan och dattan.


Smeten blev lite ljusrosa. Tror att lingonsylt låg bakom det där.
Sedan in i ugnen i över en timme.
Det började dofta i huset.


Waps, så var det klart!!
Oohlala vad gott det blev.
En klick smör på varmt nybakat. Mumma.


Här kommer receptet:
Kavring á la Rode!
1 l fil
3,75 dl vetemjöl
2 dl grovt rågmjöl
1,25 dl grahamsmjöl
2,25 dl rågkross
1 dl vetekli
knappt 2 msk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl lingonsylt
1 dl sötmandel (hackad)
1 dl plommon eller russin
2 dl sirap

Blanda allt i en bunke. Konsistensen är ganska lös.
Häll i två smorda formar
Grädda på 175 grader i ca 1h och 5 min.
Längst ner i ugnen.

Detta är grundreceptet som jag bakade utifrån men då jag inte hade rågmjöl
eller rågkross ökade jag mängden vetemjöl och grahamsmjöl.

Ät o njut!

1 kommentar:

Mia sa...

Måste testa det där nån dag!!