måndag 28 april 2008

Tala är silver, tiga är guld...

...men om man ändå kunde lyssna....

Jag o min roomie ska ju snart ut ur denna lya. Alldeles för snart skulle jag säga. Stortrivs här. Gillar, eller menar älskar den inglasade balkongen (läs solen), stiliga köket, kyliga sovrummet, den fläckiga soffan o framför allt väggarna med alla snygga fotona ;)
Men eftersom flytten närmar sig, tänker den här männskan på sitt nästa boende. O idag var en dag då jag fick titta in i en studentlägenhet som jag kan få hyra näst om jag så önskar. Det stället ligger supernära oss, egentligen bara över gatan o lite snett. Vi traskar förbi där när vi går o tränar. Så vet precis var deras sopsortering ligger.
Filippa hängde på för att kontrollera stället. Tänkte att det e himla smart o va två istället för en. Ja, ni fattar! Hon fråga mej om hon kunde gå ner i mjukisbrallor. Jag svara att det e lungan, jag skäms inte. När vi sedan stod nere på gården märkte jag att Fillay stod i träskor o såg ut som värsta bonnafrun. hehehe ja, jag skäms inte! Här ska vi iväg o kolla min kommande lägenhet o verka respektabla o sånt mot nuvarande boende-männskan. Ja, man kan göra bra eller bättre val av fotbonader... (eller helt kassa) Men jag låtsades som om det regna...
På vår väg mot studenbostaden berättade jag i detalj för Fillay vad vi skulle titta på. Hur viktigt det va att vi kikade på lägenhetsstorleken, fräschheten, pentrit osv osv. Jag pratade på kanske i 5 min. Helt plötsligt känner jag en arm runt mina axlar. Min roomie har något att säga mej..: Jo, Linda, kan du ta allt det där från början. Jag har inte lyssnat...
Jag önska jag kunde säga att detta var första gången. Men gång på gång får denna vän (e även min facebookvän) kortslutning o lägger av att lyssna. Det räcker med att en buss kör förbi o hon börjar räkna ut hur många resenärer som sitter på bussens säten, istället för att höra på sin medkompis. Eller hur många brev finns i brevlådan vi just strosa förbi... Jag kan kalla detta för "vägbeskrivningsfenomen", för om du börjar förklara något för ms Hagel, så e jag inte helt hundra på om hon kan ta in det. Försök du. O ge mej tips hur jag kan göra för att väcka intresse hos min vänninna. Tack för din hjälp!

2 kommentarer:

F sa...

linda, det finns faktiskt en allvarlig SJUKDOM som vissa har, vilket leder till koncentrationssvårigheter.

fast jag har ju inte den. jag har bara nåt allmänt eget liv i min hjärna som vill mer än det yttre. ibland.
men jag gillar ju dig ändå. det vet du :P

Anonym sa...

Märkligt med människor som inte lyssnar... Man blir ju trött!

//A