torsdag 3 april 2008

Hälsan går före allt

Så står det ovanför vår spis här hemma.
Jag & Filippa tog ett gemensamt beslut att skriva denna formulering på en papperslapp i höstas. Den skulle få äran att ha plats nr 1 i hemmet. Och var tillbringar man mer tid än i köket?? Mat vill man ju ha annars dör man. Samtidigt har vi ett genomgångskök, då liksom köksgrejerna syns överallt... Ja, kanske förutom om man hänger på toaletten eller vid blundning...
Ja, varför då denna "eldskrift"?!
Jo, jag har kommit på, fattat, hur himla viktigt det är med H-Ä-L-S-A. Det kan vara livsavgörande till o med.
Idag stod det just "Hälsa" på skolschemat. Jag var ute i sista-minuten, och tog det långa steget före till bussen. Detta beteende kanske inte är så ovanligt enligt mina nära & kära... Men väl framme vid skolan kom jag på att det var ju just hälsa jag skulle lära mej idag. Tog då mitt förnuft till fånga, och började lunka till skolan. Stannade till o med vid kiosken o köpte en Pepsi Max. Ja, jag kom försent till lektionen. Men vad gör det?? Kan inte vara hela världen.
I klassen brainstorma vi över vad hälsa är:
-Skratt -No stress -Frisk luft -Bra relationer -Sömn -Träning -Saker som ger glädje -Vatten
-Trivsam vardag -Semester -"Lagom av allt" -Balans i livet -Att lyssna på sin kropp -Bara vara
-Normalviktig -Kunskap -Utvecklas -Lycka
Efter att ha hört allt detta vettiga, kom jag åter på mej själv hur oerhört viktigt det är att fundera över sin hälsa. Vad gör jag av det här? Hur mår jag? Kan jag ändra på ngt så att det blir bättre? Jag har ju makten att förändra mitt eget liv.
Nu blev jag insipirerad att läsa mer om hälsa, o lära mej sånt som proffs har kommit på. Hitintills har jag lärt mej själv typ.
Hälsa definerades enligt WHO som:
"Ett tillstånd av fullständig fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaron av sjukdom och svagheter."
Det handlar alltså om ett gott vardagsliv och att inte bara att akta sig för att få influensan.
Jag kan nog säga att vet hur viktigt det är att ha en balans in life. Under flera år har jag vart på försäkringskassans listor. Då jag var helt beroende av dem för att få pengar. Inte hade jag då nån chans att orka jobba, eller ens tänka tanken att jag någon gång i framtiden skulle kunna vara i form igen. Under några års tid levde jag en dag i taget, eller kanske en halvtimme i taget, o hoppades klara av det. Varje krav som ställdes på mej, kändes övermäktig. Bara att be mej gå o handla en liter mjölk gav mej ångestkänslor, och ett hopp framför t-banan kändes som det enklaste o skönaste beslutet i världen. Allt detta för att jag under lång, lång tid fullständigt hade skitit i min egen hälsa. Jag är uppfostrad med att alltid vara till hjälp för andra, att alltid finnas till hands. Ibland verkar det vara ett vanligt fenomen i kyrksammanhang. Eller när man blir ombedd att göra någonting, så är det svaret JA som gäller. När jag kom till det läget att jag inte pallade mer, skrev läkaren ut massa tabletter till mej. Jag skulle ju nu med alla medel bli bra igen. På pappret stod det att jag hade utmattningsdepression. Kan säga, fast jag nu säger det själv, att jag aldrig varit känd för att vara en dyster människa. Men nu hade jag det på papper. Mitt värde på mej själv sjönk drastiskt, för nu kunde jag ju inte hjälpa någon. Var jag värdefull ändå? I mina ögon, hade jag svårt att se mej själv som bra, eftersom jag inte pallade prestera längre. Jag hade noll självförtroende. Fortfarande, efter flera år, känner jag mej mer värdefull när jag gör något, eller hjälper någon. Detta tankesätt sitter hårt. Däremot vet jag nu mer om balans. Att göra grejer för en själv (så jag får energi, o skratta loss) och att hänge mej till annat folk måste ligga i balans. Annars går livet inte ihop. Att bara tala om att finnas till för andra, och glömma sina egna behov, som jag ibland kan höra i predikningar, är bullshit. Den männskan vet inte hur livet kan bli när den inte längre ger glädje, och all ork o livslust försvinner. Livet måste ge glädje. Om det försvinner känns livet inte värt att leva. Jag kan säga att jag fortfarande kan känna, att hur ska jag orka med hela mitt liv, när det ibland känns som jag hamnat i helvetet igen. Så ta hand om din hälsa. Hur ska du annars kunna leva ditt liv o förverkliga dina drömmar??

Läs Filippas intervju med männskan mej om just ovanstående ting:
http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=72699

1 kommentar:

F sa...

fantastiskt.